سنت دیرینه درخت کاری

-  1/30/2017
سنت دیرینه درخت کاری
درختان همواره در زندگی بشر موثر بوده و هستند. قرن‌هاست که آدمی در سایه شاخسارشان از گرما و تابش خورشید پناه گرفته و از میوه های رنگارنگ و شیرین‌شان بهره برده است. آواز پرندگانی که در لابلای شاخه‌هایشان مأوا گزیده اند روح و جانش را صفا بخشیده و قلب وی را مملو از خوشی و شادابی نموده است.

درختان همواره در زندگی بشر موثر بوده و هستند. قرن‌هاست که آدمی در سایه شاخسارشان از گرما و تابش خورشید پناه گرفته و از میوه های رنگارنگ و شیرین‌شان بهره برده است. آواز پرندگانی که در لابلای شاخه‌هایشان مأوا گزیده اند روح و جانش را صفا بخشیده و قلب وی را مملو از خوشی و شادابی نموده است. در دل زمستان سرد نیز بار دیگر به مدد هیزمی که از تنه درختان فراهم آورده و آتشی که از آن افروخته، سرما و یخبندان را تاب آورده. و بار دیگر این شکوفه های زیبای درختان‌اند که به او نوید فرا رسیدن بهاری دل انگیز را می دهند.
چنانچه سعدی در این زمینه می گوید:
برگ درختان سبز در نظر هوشیار
هر ورقش دفتری است معرفت کردگار
داستان درخت بخشنده‌ی شل سیلوراستاین را نیز اکثرمان خوانده‌ایم و به عنوان جرئی از خاطرات کودکی‌مان ذخیره نموده ایم.
روز درختکاری یکی از روزهای سال است که در آن مردم تشویق به کاشتن نهال می‌شوند. این روز در چندین کشور برگزار می‌شود و معمولاً در روزهای پایانی زمستان یا روزهای نخست بهار است. در ایران این روز ۱۵ اسفند هر سال است. هفته‌ی منابع طبیعی در ایران نیز از ۱۵ تا ۲۲ اسفند برای گرامی‌داشت گیاهان تعیین شده است. روستای کوچک ویلانوئوا دلا سیرا در اسپانیا اولین جایی است که اولین روز درختکاری در دنیا را در سال ۱۸۰۵ برگزار کرد.
به مناسبت روز درختکاری، کسی نیست که این شعر را به خاطر نداشته باشد:
به دست خود درختی می نشانم به پایش جوی آبی می کشانم
کمی تخم چمن بر روی خاکش برای یادگاری می فشانم
درختم کم کم آرد برگ و باری بسازد بر سر خود شاخساری
چمن روید در آنجا سبز و خرم شود زیر درختم سبزه زاری
به تابستان که گرما رو نماید درختم چتر خود را می گشاید
خنک می سازد آنجا را ز سایه دل هر رهگذر را می رباید

به پایش خسته ای بی حال و بی تاب میان روز گرمی می رود خواب
شود بیدار و گوید : ای که اینجا درختی کاشتی روح تو شاداب
سروده آقای عباس یمینی شریف
بیایید ارزش نهادن به درختان را از نیاکان خود بیاموزیم و در روز درختکاری یا هفته ی طبیعت، به نام یکدیگر درختی را بر زمین نشانیم.


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.